Жертви “Італійського синдрому”

Після двадцяти років подружнього життя сім’ю івано-франківців розвела нелегальний підробіток в Італії: дружина залишила чоловіка, син повстав проти батька, глава розбитою сім’ї ризикує опинитися ще й без даху над головою.

Кількість розлучень в Івано-Франківській області, як свідчить невблаганна статистика, почало зростати в середині дев’яностих, і ось уже кілька останніх років поспіль в області реєструється понад чотири тисячі розірваних шлюбів щорічно. Соціологи, досліджуючи проблему розлучень на Галичині, прийшли до висновку: однією з головних причин того, що почали розбиватися сім’ї, стала так звана четверта хвиля трудової міграції – масовий підробіток галичан.

За даними неофіційної статистики, найчастіше подружні стосунки розриваються в сім’ях, в яких наважилися податися на закордонні заробітки жінки. Жіночу роботу прибиральниці і прислуги найлегше знайти в Італії – в цій країні, за даними італійського генконсульства України, кількість жінок серед українських трудових мігрантів становить 92 відсотки.

Нелегальне становище, важка робота, розрив родинних зв’язків, відірваність від батьківщини, а разом з тим фінансова незалежність і переоцінка колишніх цінностей – все це дуже часто призводить до виникнення у гастарбайтерів психологічної залежності від чужої країни, яка годує і дає роботу. Будинки їм важко адаптуватися, повернутися в сім’ю, і вони знову їдуть на заробітки. Цю біду українські психологи вже охрестили “італійським синдромом”. Жертвами цієї соціальної недуги стають тисячі жителів області…

Крах романтичних ілюзій

Історія цієї івано-франківської сім’ї, яку розвела італійський підробіток, страшна своєю типовістю. Більш того, у подружньому житті Олега і Ольги, ніби в маленькому дзеркальці, можна розглянути всі ті великі саморуйнівні зміни в українському суспільстві, які тривають в державі вже другий десяток років.

Вони познайомилися в романтично-революційні, “перестроічні” часи – в кінці вісімдесятих. Він – ветеринар з відомої в місті професорської родини, вона – бібліотекар з приміського села, але зі столичною вищою освітою. Олег любив свою роботу, вважаючи її такою ж необхідною, як і сільське господарство, із задоволенням їздив по колгоспним фермам і вірив в той час у потужність радянської економіки. Але, як істинний галичанський інтелігент, він сподівався на українську самодостатність, мріяв про незалежність і неодмінно ходив на недозволені мітинги під забороненими синьо-жовтими прапорами. Він також радів через можливість слухати дисидентські мови і читати заборонених авторів, книги які видавалися під час горбачовської “перебудови” і потрапляли мізерним тиражем в бібліотеки. На хвилі зацікавленості невідомою раніше літературою у Олега і відбулося знайомство з бібліотекарем Олею.

Коли вони надумали жити разом, обидвоє були вже в зрілому віці: йому за тридцять, вона – на чотири роки молодша. Через антирадянську нонконформізму, властивого галичанським “восьмидесятникам”, Олег і Оля вирішили не реєструвати одруження в сільраді й жити не узаконеним ще тоді цивільним шлюбом, без штампів у паспортах. На подружнє життя попросили благословення у священика, відвідавши монастир в Дорі.

У приміському селі теща, яка останнім часом була одна, без чоловіка, який залишив сім’ю, виховувала Олю, дружньо прийняла зятя і ще в 1989 році прописала його в будинку. Лише через п’ять років, перед народженням другого сина, Олег і Оля офіційно зареєстрували шлюб. На той час вони вже пізнали всі несподівані труднощі перших років української незалежності: знецінення грошей, тривалі затримки заробітної плати, розвал економіки і недофінансування бюджетних установ. Система зооветеринарного постачання, в якій працював Олег, руйнувалася, як він і підозрював, не без участі тодішнього керівництва. Попереду виднілася безрадісна перспектива безробіття. Ольга на прикрі зміни зреагувала першою: залишила роботу в бібліотеці і ходила постійно торгувати на базарі, куди вже протоптали стежку сотні колишніх працівників місцевих підприємств, які призупинили виробництво. До фінансового утруднення, яке переживала сім’я, додалася родинна трагедія: ошпарившись окропом, від опіків помер молодший, однорічний, син Олега та Олі. Можливо, під впливом цих всіх обставин з того часу для матері найважливішим життєвим орієнтиром стало матеріальне благополуччя старшого сина, Дмитра. І коли хлопчик вже почав ходити в школу, Ольга несподівано оголосила про свій намір поїхати на закордонні заробітки.

Рух до Європи

Дослідники четвертої хвилі трудової міграції висловлюють припущення, про те, що масовий виїзд на закордонні заробітки із Західної України саме жінок пояснюється тим, що вони традиційно більше згуртовані навколо церковних громад і громадських організацій. Але практика свідчить, що основним двигуном підробітку стали новітні галицькі базари середини 90-х. Тут формувалися нові суспільні інтереси і цінності, тут купувався новий досвід заробляння грошей, випробовувалися нові методи забезпечення матеріального добробуту, яке вже почали вважати основним показником благополучної сім’ї.

Поїздки на оптові ринки в Одесу і перепродаж турецького товару на базарі дозволяли перекупникам зі ста доларів “наварити” щонайменше 250. Але чутки про щедрих роботодавців за кордоном, які готові платити за просту, але непрестижну в Європі роботу по догляду за старими та немічними, викликали бажання заробити відразу і багато. У березні 1998 року шість базарних торговок, серед яких була і Ольга, вирішили виїхати до Італії і залишитися там на нелегальній роботі.

Олег на прохання дружини зайняв її торгове місце на базарі, доглядав маленького сина і хвору тещу, яка після того, як зламала ногу, мала проблеми зі здоров’ям і часто була змушена лягати в лікарню. Ті ж дослідники проблем галицьких підробітків стверджують, що виїзд на заробітки саме дружини є сигналом про сімейні негаразди, викликаних віковим або фінансовою кризою, і в таких випадках сім’ї в більшій частині розпадаються. Мовляв, тоді виникає загроза, що самотній чоловік буде шукати собі розради в пляшці або в інших жінках. Можуть з’явитися непорозуміння з дітьми, з якими батькові не завжди вдається знайти спільну мову з-за традиційної чоловічої замкнутості. Треба сказати, що протягом перших двох років перебування дружини на заробітках Олег успішно спростовував усі ці тези власним прикладом. Він, як кажуть, не спився і не зкурвився, продовжував працювати і заробляти на життя, влаштував сина в секцію плавання, де той одразу почав показувати прекрасні результати, мив підлогу в палаті лікарні, де лежала хвора теща, навчився готувати котлети і варити борщі. У призначений час він разом з сином і тещею ходив до сусідів, до яких телефонувала Оля з Неаполя. Вона просила ще трошки потерпіти, говорила, що боїться зараз повертатися, тому що тут нелегалів депортують, а вона ще досить не запрацювала. Часом з Італії приходили посилки з одягом та солодощами для сина. І так тривали довгі два роки.

Любов до грошей

Коли Оля повернулася, у неї проявилися ознаки того психічного розладу, який тепер називають “італійським синдромом”. Вона не могла знайти собі місце в суспільстві, яке викинуло її спочатку на базар, а потім – за кордон. Ідеалістичні міркування Олеги про цінності, які є вищими за матеріальних, вже не виробляли в неї враження. У Ольги вже були інші життєві цілі, вона говорила про платне навчання для сина і про те, що досить оплачуваної роботи тут не знайде. Чужа країна, з якої її депортували, продовжувала міцно тримати іммігрантку на прив’язі. У 2000-му році, змінивши в РАГСі прізвище, Ольга знову поїхала до Італії за туристичною путівкою і залишилася там працювати.

Другий від’їзд Ольги став початком остаточного розриву подружніх відносин. Ще кілька років гострі кути такої сімейного життя якось згладжувала її мама. Але після смерті тещі Олег залишився наодинці з усіма домашніми клопотами і відсутністю будь-якої підтримки і розуміння. У телефонних розмовах з дружиною він говорив про складнощі підліткового віку Дмитра, якому потрібна увага обох батьків. Але Ольга свою материнську любов проявляла тільки одним способом: надсилаючи посилки з подарунками для Діми. Під час коротких приїздів додому виконувала всі його забаганки в магазинах. У підлітка з’явилося кілька мобілок, дорогий фотоапарат, і не менш дорогий комп’ютер. Роль батька, як вихователя без “пряника”, була зведена нанівець. На вимогу дружини Олег відмовився від пропозиції віддати Дмитра як перспективного спортсмена-плавців в школу олімпійського резерву в Броварах. Хлопчик, так би мовити, відбився від рук, почав ставитися до батька як до невдахи, не здатна забезпечити сім’ю, і почав виявляти відверту ворожість до нього.

“Останнім часом, коли вона приїжджала в село на кілька тижнів, вона весь час проводила тільки з сином, говорили про щось своє, мене вони повністю ігнорували, – бурмотів у розмові з репортером чоловік. – А потім я почув, як їй дзвонить якийсь чоловік з Італії, і по тому, як вона щебетала по телефону, зрозумів, що у неї хтось там є “.

Розрив

Підозри Олега про те, що дружина остаточно вирішила порвати з ним стосунки, підтвердилися в минулому році, коли під час свого приїзду на Івано-Франківщину Ольга подала заяву до суду про розлучення. Всупереч протестам чоловіка, суд навесні цього року виніс рішення про розірвання шлюбу.

Але на цьому нещастя Олега не закінчилися. Через півроку в суд надійшло ще одна позовна заяву – від батька Ольги, який останні двадцять років не жив з сім’єю і навіть не був присутній на похоронах дружини, про виселення з будинку колишнього зятя. “Я відчуваю відчуття, що мене просто використовували, – говорив у розмові з журналістом Олег. – Дочекавшись повноліття сина, вона розірвала шлюб і хоче позбавити мене житла. Але я поховав в цьому будинку сина і людину, яку називав мамою. Піду звідси тільки туди, де вони, – на кладовища “.

Нещодавно Івано-Франківський міський суд відмовив у задоволенні позову про усунення перешкод в здійснені права власності та виселення. Але, як стало відомо, це рішення тепер оскаржується адвокатом мігрантки в Апеляційному суді. “За гроші я в цій країні все зроблю”, – пригадує чоловік слова Ольги, сказані йому в останній розмові. І з тривогою очікує виклику в суд.

Шукайте деталі в групі Facebook


Загрузка...

Джерело.